HTML

Szembesítés

Hagyjuk a tényeket szóhoz jutni.

Itt is megtalálsz

Négy kerék, sok teher: 32 százalékkal drágább a gázolaj, mint három éve

2013.04.22. 08:52 :: Szembesítő

A kedvező világpiaci folyamatoknak köszönhetően valamelyest csökkent az üzemanyagár, de még így is jóval magasabb, mint három éve. És akkor még egy szót sem ejtettünk azokról a terhekről, amelyekkel a kormány tovább súlyosbítja az autósok amúgy sem egyszerű helyzetét.

Április 19-től bruttó hat forinttal csökkenti a MOL a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi listaárát. Mielőtt a kormány begyújtaná a görögtüzet és megszólalnának a győzelmi fanfárok, szeretnénk jelezni, hogy Orbánék alatt így is drasztikusan növekedtek az üzemanyagárak. Egy benzines kocsi teletankolása 3550-el, egy dízelesé pedig 4950 forinttal kerül többe, mint három évvel ezelőtt. És ebbe már belekalkuláltuk az árcsökkenést is. (Ami azért nem feledteti velünk, hogy pont egy évvel ezelőtt 454 forintba került egy liter benzin.)

Akárki akármit mondhat, az áremelkedéséért nemcsak a világpiaci olajár felelős, hanem Orbán Viktor is.

Nem a világpiaci olajár vezette be Európa legmagasabb ÁFA kulcsát, sőt még a jövedéki adó felemeléséhez sincs köze, nem úgy, mint az Orbán-kormánynak.

Nem a világpiaci olajár dilettáns gazdaságpolitikája miatt gyengült 18 százalékkal a forint a dollárhoz képest. Ezt éppúgy Orbán Viktornak köszönhetjük, mint az autósokra kivetett további sarcokat.

 blogposzt_autotulajok_terhei-01.png

Lássuk, hogy az üzemanyagárak mellett mit kell még elviselnie az autósoknak:

A kormány 2012-től bevezette a kötelező biztosítás 30 százalékát kitevő baleseti adót. A biztosítók kiküldik a sárgacsekket, az autósok csengetnek.

2013-tól a biztosítóknak a CASCO 15 százalékát jelentő biztosítási adót is fizetniük kell. Ez a jól megszokott modell: ha már feltűnően sok terhet raksz a kisemberek vállára, akkor a pénzbehajtás egy részét varrd a vállalatok nyakába. Utálják inkább őket.

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a benzinfogyasztás három év alatt 16 százalékkal esett vissza, a személygépkocsi-állomány pedig majd 28 ezerrel csökkent. Egy kis a hab a tortára: az autók átlagéletkora Orbánék alatt 10,8-ról 12,5 évre emelkedett, miközben egy taxi nem lehet tíz évnél idősebb.

Ugye mindenki érzi már a mindennapi terhek csökkenését?

Szembesítésünkben a KSH üzemanyagár-statisztikáit, az MNB árfolyam adatait, a KSH gépkocsi-állományra és az autók átlagos életkorára vonatkozó statisztikáit, a Magyar Ásványolaj Szövetség üzemanyag-fogyasztási adatait, a PSZÁF baleseti adóról szóló összefoglalóját, a Nemzetgazdasági Minisztérium biztosítási adóról szóló tájékoztatóját, valamint az Európai Bizottság jelentéseit az üzemanyagok jövedéki adójáról és fogalmi adójáról (20132010) használtuk fel.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szembesites.blog.hu/api/trackback/id/tr495238593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása